Är bilar “gröna”?

Det går att argumentera för att människan har målat in sig i ett hörn när det gäller bilar och miljö. Vi vet att bilar till sin “natur” inte är miljövänliga – eller “gröna” – men samtidigt har vi byggt upp ett samhälle där vi mer eller mindre är helt och hållet beroende av bilen. Utgångspunkten blir därför att bilar egentligen aldrig kommer att bli miljövänliga på det sättet att de är bra för miljön. Utan frågan som egentligen måste ställas är vilken typ av bil som är mer eller mindre “grön” och hur bilen påverkar klimatet vi bor i. 

När man talar om bilar ska man inte heller glömma bort allt det som sker i samhället som relaterar till bilkörningen – det vill säga buller, asfaltering, hälsofarliga partiklar från däck och den omfattande resursförbrukningen som går åt till fordonen. Ofta höjs röster om att elbilar är det miljövänliga alternativet – och det är sant om man jämför med fossildrivna bilar – men även produktion av elbilar förbrukar förstås energi och växthusgaser. Däremot visar rapporter att elbilen utifrån ett livscykelperspektiv är betydligt renare än bilar som drivs på fossila bränslen, även om faktorer som exempelvis var bilens batteri är tillverkat och var bilen används spelar in.

Svensk tillverkning och användning en klass för sig

Den främsta fördelen med elbilar när det kommer till miljöaspekten är förstås att de inte släpper ut några avgaser. De är helt befriade från utsläpp av både koldioxid och kväveoxid. Ur ett sådant perspektiv är det förstås ingen diskussion om att det går att hitta bilar som är mer miljövänliga än andra. Båda delarna är förstås väldigt viktiga när man diskuterar huruvida bilar är “gröna” eller inte – produktion liksom själva körandet spelar alltså roll i sammanhanget. Men även om elbilens batteri produceras i exempelvis Kina och bilen används i Polen – två länder med höga utsläpp i elproduktionen – så har studier visat att elbilen trots det står för betydligt mindre utsläpp än motsvarande diesel- eller bensinbilar.

Sammanfattningsvis

Så för att sammanfatta läget – nej, bilar är i sig inte “gröna” eftersom produktionen av dem alltid kommer att innebära någon form av miljöskadligt koldioxidutsläpp. Det blir därför missvisande att påstå att en bil är “grön” eller “miljövänlig”, utan diskussionen bör istället handla om vilket alternativ som gör minst skada. Förutsatt att man nu är ute efter det mest miljövänliga alternativet förstås. Och på den punkten verkar det inte finnas någon tvekan om att även den mest “orena” elproduktionen slår de fossildrivna alternativen alla dagar i veckan.

Det bästa är dessutom att införskaffa sig en elbil med ett batteri tillverkat i Sverige – och att använda bilen i Sverige. Här är nämligen elen relativt “ren”, inte minst eftersom den i stor utsträckning kommer från vind- och vattenkraft med låga utsläpp.

Leave a Reply